Παρασκευή, 29 Απριλίου 2011

PostHeaderIcon Βασιλικές μονομαχίες με πιόνια-βοηθούς

"Και τώρα οι δυο μας, Μαυροτσούκαλε!" φώναξε ο Λευκός Βασιλιάς. "Για κόπιασε Λευκόσαυρε και θα δεις τι θα πάθεις!" απάντησε ο Μαύρος Μονάρχης.
Οι δυο στρατοί είχαν σχεδόν αποδεκατιστεί, όμως η μάχη δεν είχε τελειώσει ακόμα!

Όταν η σκακιέρα έχει αδειάσει από τα κομμάτια και έχουν απομείνει μόνο μερικά πιόνια, τότε οι Βασιλιάδες είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι του παιχνιδιού!



Διάγραμμα 1:
Όταν το πιόνι μας βρίσκεται στην 5η γραμμή, τότε ο έλεγχος των τετραγώνων μπροστά από αυτό εξασφαλίζει τη νίκη, όποιος κι αν έχει την κίνηση. Αυτά τα τεράγωνα λέγονται "τετράγωνα-κλειδιά".

Εδώ ο Λευκός Βασιλίας έχει την κίνηση και νικάει εύκολα. Βλέπετε πως;
Έπειτα δοκιμάστε την ίδια άσκηση, αλλά με το Μαύρο να έχει την κίνηση. Μπορεί να σώσει την παρτίδα;







Διάγραμμα 2:
Εδώ τα τετράγωνα-κλειδιά είναι τα α6, β6 και γ6. Το σχέδιο του Λευκού είναι να καλύψει γρήγορα το τετράγωνο α6, δηλαδή αυτό που είναι μακρύτερα από τον Μαύρο Μονάρχη, επομένως θα είναι δυσκολότερο να το υπερασπιστεί.

Πως μπορεί ο Λευκός να εφαρμόσει το σχέδιο της νίκης;









Διάγραμμα 3:
Μια σύνθεση του Γιόζεφ Μόραβετς μας δείχνει ότι τα φινάλε πιονιών κρύβουν πολλές παγίδες!

Ποιό είναι το σχέδιο που πρέπει να ακολουθήσει ο Λευκός; Πως πρέπει να αμυνθεί ο Μαύρος; (Παίζει ο Λευκός και κερδίζει)










Διάγραμμα 4:
Σε παρτίδα για την 28η Σκακιστική Ολυμπιάδα που έγινε στη Θεσσαλονίκη το 1988, η Σκωτσέζα Άλισον Κούλ με τα Λευκά στην διπλάνη θέση εγκατέλειψε, εκπλήσσοντας τη Ρουμάνα αντίπαλό της Γκαμπριέλα Στάνκιου και το κοινό!

Εσείς λέτε πως έπραξε σωστά;










Λύσεις:
Διάγραμμα 1: 1.Ρα6 [Προσοχή! 1.Ργ6 Ρα7 2.Ργ7 (και όχι 2.b6+ Ρα8=) 2...Ρα8 3.Ρβ6 (3. b6?? πατ) 3...Ρβ8 (αρχική θέση) 4.Ρα6!] 1... Ρα8 2. β6 Ρβ8 3. β7 και το πιόνι προάγεται εύκολα!
Ο Μαύρος δεν μπορεί να κάνει ισοπαλία, ακόμα κι αν είχε την κίνηση.
Διάγραμμα 2: 1.Ργ2! Ρε7 2. Ρβ3 Ρδ6 3. Ρα4 (3. Ργ4? Ρc6=) 3...Ργ6 4.Ρα5 (απειλεί 5.Ρα6) 4...Ρβ7 5.Ρβ5 και ο Λευκός κερδίζει εύκολα αφού έχει την οποζισιόν!
Διάγραμμα 3: 1.Ρζ2! (Και όχι 1.Ρη1? Ρδ7=) 1...θ4! (Και όχι 1...Ρδ7 2.Ρη3 Ρε6 3.Ρθ4 όπου κόβουν το πιόνι και νικούν εύκολα τα Λευκά) 2.Ρη1! (Το φαινομενικά φυσιολογικό 2.Ρζ3? αντιμετωπίζεται ύστερα από 2...θ3! Αν το πιόνι κοπεί, ο Μαύρος Βασιλιάς κλείνεται στο θ8 και αν 3.η4 τότε ο Μαύρος ανεβαίνει στην 6η σειρά και την ελέγχει με 3...Ρδ7 4.Ρη3 Ρε6 5.Ρxθ3 Ρζ6 6.Ρθ4 Ρη6=) 2...θ3 3.η3! (Τώρα τα τετράγωνα-κλειδιά είναι στην 5η σειρά, άρα πιο κοντά στο Λευκό Βασιλιά που δεν χάνει την ευκαιρία) 3...Ρδ7 4.Ρθ2 Ρε6 5.Ρxθ3 Ρζ5 6.Ρθ4 Ρη6 7.Ρη4 και ο Λευκός κερδίζει!
Διάγραμμα 4: Όπου και αν παίξει ο Λευκός, η παρτίδα είναι ισόπαλη!

Το Αλογάκι

Σκακιστικά: Βασίλης Καφίρης (FIDE D.I.)
Παιδαγωγικά: Λέττα Γκύζη (Παιδαγωγός)

Θεματολογία

Αρχείο

Chess.com

Από το Blogger.