Σάββατο 14 Μαΐου 2011

PostHeaderIcon Η Βασίλισσα εναντίον όλων

Κάθε Βασίλισσα πιστεύει ότι μπορεί μόνη της να τα βάλει με ολόκληρο στρατό. Έτσι μια φορά η Λευκή Βασίλισσα έβαλε στοίχημα με τον Βασιλιά της, ότι μπορεί μόνη της να νικήσει το Μαύρο Στρατό. Μάλιστα ζήτησε από το Λευκό Μονάρχη να μην έρθει στη μάχη καμία από τις δυνάμεις της πτέρυγάς του! Τέτοια ήταν η σιγουριά της! Ή να πούμε καλύτερα η αλαζονεία της! Ο Βασιλιάς συμφώνησε, αλλά, σοφός όπως είναι, ήξερε από πριν το αποτέλεσμα. "Δένδρο που λυγά, δε σπάζει" της είπε καθώς αυτή ετοιμαζόταν να ορμήσει στη μάχη. Δυστυχώς η Βασίλισσα δεν κατάλαβε το νόημα της παροιμίας.

Ο Μαύρος Στρατηγός είδε με καλό μάτι την έφοδο της Λευκής Βασίλισσας. Πολύ εύκολα την ξεγέλασε, έδωσε τροφή στον εγωισμό της αφήνοντάς να συλλάβει και τους δυο Μαύρους Πύργους.
Κι όταν εκείνη είδε σε τι μπελάδες είχε βάλει τον ίδιο της το Βασιλιά εξαιτίας της ξεροκεφαλιάς της, ήταν πλέον πολύ αργά! Μόνο τότε κατάλαβε το νόημα της παροιμίας: να είμαστε ταπεινόφρονες ώστε με ευελιξία να μπορούμε να αποφεύγουμε άσχημες καταστάσεις πριν μας βλάψουν.

Η ανάπτυξή μας πρέπει να γίνεται σωστά -ο στρατός μας να μοιάζει με ένα μικρό λυγερό δέντρο που μπορεί να αντέχει τους δυνατούς ανέμους χωρίς να σπάζει. Πρέπει π.χ. να ολοκληρώνουμε την ανάπτυξη των κομματιών μας πριν επιτεθούμε. Αυτό είναι λογικό, διότι αναπτύσσοντας τα κομμάτια μας σε επίκαιρες θέσεις, έχουμε περισσότερα "όπλα" στη διάθεσή μας για να επιτεθούμε με αποτελεσματικότητα. Και αυτό είναι σημαντικό διότι αν δεν είμαστε αποτελεσματικοί στην επίθεση, τότε ο αντίπαλος μπορεί εύκολα να αμυνθεί και να πάρει το πάνω χέρι!

Μάλιστα ένας σπουδαίος αρχαίος Έλληνας ιστορικός, ο Θουκυδίδης, έλεγε ότι δυο πράγματα είναι αντίθετα στη λήψη σωστής απόφασης: η βιασύνη και ο θυμός.

Έτσι και στο σκάκι, η βιασύνη για να επιτεθούμε χωρίς σωστή προετοιμασία, συχνά μας οδηγεί στην ήττα.

Ας δούμε μια παρτίδα μαζί στη Σκακιέρα:

1.δ4 Ιζ6 2.γ4 ε6 3.Ιγ3 Αβ4 4.Βγ2 γ5 5.δxγ5 Ια6 6.α3 Αxγ3+ 7.Βxγ3 Ιxγ5 8.Αη5 α5

Μέχρι εδώ ο Λευκός δεν έπαιξε τόσο άσχημα. Όμως ήδη έχει τοποθετήσει τη Βασίλισσά του σε ένα όχι και τόσο καλό τετράγωνο ενώ ο αναπτυγμένος μαυροτετράγωνος Αξιωματικός δεν απειλεί πολλά, πέρα από τις αλλαγές στο ζ6 και ίσως τη δημιουργία κάποιας αδυναμίας στην πιονοδομή του Μαύρου.
Αντίθετα ο Μαύρος έχει παίξει τους δυο Ίππους όμως έχει αλλάξει τον "καλό" του Αξιωματικό.
Μέχρι αυτό το σημείο οι δυο Στρατοί είναι ισόπαλοι.

Ο Λευκός εδώ μπορεί να παίξει αρκετές κινήσεις για να αναπτύξει τα κομμάτια του σε επίκαιρες θέσεις. Η πιο φανερή κίνηση είναι Ιζ3 προετοιμάζοντας παράλληλα το μικρό ροκέ. Άλλη κίνηση θα μπορούσε να είναι το πιόνι στο η3 για να γίνει φιανκέτο και ο λευκοτετράγωνος αξιωματικός να ελέγχει την μεγάλη διαγώνιο α8-θ1 και τα κεντρικά λευκά τετράγωνα.

Αντί για αυτά, ο Λευκός επέλεξε να παίξει ξανά τη Βασίλισσα, προσδοκόντας να κόψει τον Ίππο στο γ5.

9.Βε5 δ6 10.Αxζ6 ηxζ6 11.Βζ4 ε5 12.Βθ6 Ββ6 13.Πβ1 Αζ5 14.Βxζ6

Μετά την 14η κίνηση του Λευκού, βλέπουμε ότι ολόκληρη η πτέρυγα του Βασιλιά είναι ακόμα στις αρχικές τους θέσεις! Ο Λευκός αντί να κινητοποιήσει τις δυνάμεις του, επέλεξε να συνεχίσει την επίθεση με μόνο "όπλο" τη Βασίλισσα.

Ο Μαύρος από την πλευρά του συνεχίζει να αναπτύσσει τα κομμάτια του, έχοντας στις αρχικές θέσεις τους μόνο τους πύργους και τον Βασιλιά, άρα και τα δυο ροκέ στη διάθεσή του!

Επιπλέον, ο Μαύρος έχει φοβερή επίθεση που ο Λευκός μάλλον δεν έχει καταλάβει παίζοντας Βxζ6, σκοπεύοντας να κόψει και τους δυο Μαύρους Πύργους. Αν ο Λευκός έπαιζε Πδ1 ή Πα1 αντί για Βxζ6 ίσως να είχε ακόμα τύχη στην παρτίδα.

Τώρα όμως δεν έχει τύχη και το τίμημα που θα πληρώσει για τους δυο Λευκούς Πύργους είναι ακριβό...

14...Αxβ1 15.Βxθ8+ (κόβει τον ένα πύργο...) Ρε7 16.Βxα8 (κόβει και τον άλλο...) Ιε4 17.ε3 Βxβ2 18.Ιζ3 Βγ1+ 19.Ρε2 Ιγ3#

Η Κλασική Βαριάντα (ή Βαριάντα Καπαμπλάνκα) της Νιμζοΐνδικής Άμυνας είναι ένα πολύ δημοφιλές άνοιγμα. Ο Λευκός έχει ως στόχο να αλλάξει τους δυο αξιωματικούς του Μαύρου χωρίς να καταστραφεί η πιονοδομή του. Βασικό μειονέκτημα του Λευκού είναι η καθυστερημένη ανάπτυξη της πλευράς του Βασιλιά. Το πλεονέκτημα του Μαύρου είναι η ταχύτερη ανάπτυξη και τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργήσει αν ανοίξει γρήγορα το παιχνίδι.

Η κύρια γραμμή είναι 1.δ4 Ιζ6 2.γ4 ε6 3.Ιγ3 Αβ4 4.Βγ2 όπου ο Μαύρος μπορεί να απαντήσει με 4...0-0, 4...γ5, 4...δ5, και 4...Ιγ6 προετοιμάζοντας χτύπημα στο κέντρο και επιδιώκοντας άνοιγμα γραμμών. Η συνέχεια 4...0-0 5.α3 Αxγ3+ 6.Βxγ3 β6 7.Αη5 είναι η κύρια γραμμή της Κλασικής Βαριάντας.

Το Αλογάκι

Σκακιστικά: Βασίλης Καφίρης (FIDE D.I.)
Παιδαγωγικά: Λέττα Γκύζη (Παιδαγωγός)

Θεματολογία

Από το Blogger.